دستگاه برش لیزر » مطالب آموزشی » دستگاه فایبر راهکاری قدرتمند برای حکاکی

دستگاه فایبر راهکاری قدرتمند برای حکاکی

دستگاه برش لیزر » مطالب آموزشی » دستگاه فایبر راهکاری قدرتمند برای حکاکی

دستگاه فایبر راهکاری قدرتمند برای حکاکی

توسط davood

دستگاه فایبر راهکاری قدرتمند برای حکاکی

دستگاه فایبر یکی از دستگاه‌های قدرتمند و پرکاربرد در حوزه حکاکی و مارکینگ است که توانایی کار بر روی مواد مختلف از جمله پلاستیک را دارد. حکاکی با لیزر یا لیزر مارکینگ از اساس با چاپ به کمک جوهر متفاوت است و آنها بیشتر به عنوان یک روش سنتی شناخته می‌شوند. چاپی که به کمک جوهر انجام می‌گیرد یا در اثر سایش از بین می‌رود یا می‌توان آن را به کمک حلال پاک کرد، اما حکاکی به کمک دستگاه فایبر لیزری می‌تواند یک تصویر با کنتراست بالا با خود ماده اولیه ایجاد کند و طول عمر آن نیز به اندازه حیات قطعه مورد نظر است.

دستگاه فایبر لیزری می‌تواند با چهار شیوه کلی به حکاکی و ایجاد نوشته بر روی سطوح مختلف بپردازد، پرکردن، پر کردن با تغییر رنگ، حکاکی و حکاکی به همراه تغییر رنگ. همچنین دستگاه فایبر توانایی کار بر روی مواد پلاستیکی و منعطف مختلف مانند ABS، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی کربنات را دارد و به عنوان حوزه فعالیت آن شناخته می‌شود. در ادامه نحوه عملکرد دستگاه فایبر لیزری بر روی سطوح مختلف و با استفاده از شیوه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم و قابلیت‌های دستگاه را ذکر خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید!

شیوه‌های حکاکی به کمک لیزر مارکینگ

حکاکی و مارکینگ لیزری یکی از انعطاف‌پذیرترین ره‌ها برای علامت‌گذاری بر روی پلاستیک و همچنین تولید تصاویر قابل خواندن و متن‌های با کنتراست بالا است. دستگاه فایبر و دستگاه لیزر مارکینگ می‌تواند محصولات پلاستیکی را با شکل‌های هندسی مختلف به کمک یک فرایند کاملاً کنترل شده کامپیوتری با درصد اطمینان بالا حکاکی کند. همچنین دستگاه فایبر لیزری قابلیت کار مستقل از خطوط تولید را دارد و می‌تواند در هر نقطه‌ای از آن نصب شود و نوشته و تصاویر دلخواه را ایجاد کند. با توجه به انعطاف‌پذیری در فرایند مارکینگ و همچنین نرخ اشتباه بسیار پایین، می‌توان ادعا کرد که دستگاه فایبر از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

علامت‌گذاری و حکاکی بر روی پلاستیک‌ها و با استفاده از لیزر از طریق تغییر رنگ یا بازسازی سطح انجام می‌گیرد. چهار نوع حکاکی مختلفی که توسط دستگاه فایبر انجام می‌گیرد عبارت‌اند از:

پرکردن: در شدت لیزر پایین، برخی از پلیمرها را می‌توان با استفاده از لیزر به مواد پلاستیکی اضافه کرد. این شیوه منجر به تولید یک سطح کف مانند می‌شود که امکان تغییر آن و یا صاف کردن آن وجود دارد. سعی می‌شود که ساختار شیمیایی و فیزیکی ماده اضافه شده به ماده پایه نزدیک باشد.

حکاکی: ساده‌ترین و پرکاربردترین روش استفاده از دستگاه فایبر لیزری است که به منظور ایجاد نوشته یا تصویر بر روی مواد پلاستیکی استفاده می‌شود. در این شیوه شدت لیزر بالاست و قسمتی از ماده پایه را می‌سوزاند. شدت لیزر باید حرارتی بیش از نقطه ذوب ماده پایه ایجاد کند.

حکاکی به همراه تغییر رنگ: در شدت لیزر نسبتاً بالا، سطح موضعی ماده پایه تبخیر می‌شود و قسمتی از آن برداشته می‌شود. در نتیجه فرایند کربن سازی که در محل رخ می‌دهد، بخشی از سطح داخلی تغییر رنگ داده و این تغییر رنگ ثابت است.

تغیر رنگ: این شیوه را نمی‌توان حکاکی نامید زیرا تغییری در سطح ماده پایه رخ نمی‌دهد. در حقیقت در اثر تابش نور لیزر با شدت کم، به‌مرورزمان تفکیک مولکول‌ها باعث تغییر رنگ در آن می‌شود. این مطلوب‌ترین اثر دستگاه فایبر لیزری است و می‌تواند بدون استفاده از افزودنی یا کاهش سطح ماده پایه، یک کنتراست رنگی بالا ایجاد کند.

دستگاه مارکینگ در مقابل دستگاه چاپ جوهرافشان

دستگاه مارکینگ به کمک برخی از سیستم‌های مبتنی بر اسکنر می‌تواند عملکردی حیرت‌انگیز داشته باشد و قادر به ایجاد حکاکی در زمان بسیار کوتاهی است. اگرچه سرعت دستگاه در کنترل دستی کمی پایین است، اما اگر از سیستم اسکن استفاده کند، می‌تواند با سرعت ۸ متر در ثانیه حکاکی کند و قادر است که بیش از تعداد زیادی حروف الفبا را در چند ثانیه حکاکی کند. با توجه به کیفیت بالای لیزر و همچنین نازک بودن آن در دستگاه فایبر، دقت دستگاه بسیار بالا بوده و می‌تواند نوشته‌های با سطح دقت چند میکرون ایجاد کند. اندازه اشعه لیزر دستگاه ۲۵ میکرون است. بسته‌های نرم‌افزاری همراه با دستگاه باعث می‌شود که نوشتن علائم مختلف به کمک دستگاه فایبر به راحتی انجام گیرد و طیف وسیعی از خصوصیات مورد نظر در این حکاکی ایجاد کند. کنتراست ویژه ایجاد شده توسط دستگاه می‌تواند کیفیت علائم را به طور شگفت‌انگیزی بالا ببرد.

مارکینگ به کمک دستگاه‌های چاپ جوهرافشان با وجود اینکه سابقه بیشتری نسبت به دستگاه مارکینگ دارد و امکان نوشتن انواع تصاویر و حروف را دارد، اما استفاده مداوم از کارتریج جوهر منجر به بالا رفتن هزینه ایجاد نشانه می‌شود. علاوه براین، جوهر استفاده شده در دستگاه‌های جوهر افشان حاوی حلال‌هایی هستند که می‌توانند برای سلامت انسان مضر باشند. در ضمن علامت‌های چاپ شده توسط این دستگاه‌ها به‌مرورزمان پاک می‌شوند و یا در اثر برخورد با مواد مختلف از بین می‌روند.

 

عملکرد دستگاه فایبر در مواجهه با مواد پلاستیکی مختلف

همان‌طور که عنوان شد، دستگاه فایبر لیزری می‌تواند بر روی چهار دسته کلی از مواد پلاستیکی حکاکی کند. تفاوت در ساختار شیمیایی و فیزیکی این مواد باعث می‌شود که دستگاه فایبر برای هر کدام از این مواد از یک شیوه خاص بهره ببرد و از این طریق بیشترین بازدهی داشته باشد.

آکریلونیتروبوتادی ان استایرن (ABS): حکاکی به همراه تغییر رنگ و پرکردن بهترین شیوه برای علامت‌گذاری بر روی این مواد است. تغییر رنگ این مواد با استفاده از فرایند کربن یازی صورت می‌گیرد.

نایلون‌ها: نایلون‌ها ضعیف هستند و امکان حکاکی آنها بسیار کم است، اما دستگاه فایبر می‌تواند از روش پر کردن برای ایجاد تصویر استفاده کند.

پلی اتیلن و پلی پروپیلن (PE & PP): رنگ‌های روشن و ملایم این مواد باعث می‌شود که برای ایجاد کنتراست مناسب به مواد افزودنی نیاز داشته باشید. حکاکی به همراه تغییر رنگ و پرکردن می‌تواند بهترین گزینه برای مارکینگ این مواد باشد.

پلی کربنات (PC): پلی کربنات از طریق ضخامت خو جذب می‌کند و می‌تواند ترکیبات کربنی رنگی خوبی ایجاد کند. استفاده از شدت نور لیزر پایین در دستگاه فایبر برای تغییر ساختار مولکولی می‌تواند گزینه خوبی برای نشانه‌گذاری این مواد باشد.

دستگاه فایبر لیزری قابلیت‌های متنوعی در مارکینگ و حکاکی مواد پلاستیکی دارد و برای اطلاع از قابلیت‌های دستگاه و آخرین تغییرات قیمتی دستگاه فایبر پاورکم با ما در ارتباط باشید.

 

دریافت لیست قیمت و جدول فروش اقساط محصولات

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *