دستگاه برش لیزر » مطالب آموزشی » نکات مهم دستگاه cnc

نکات مهم دستگاه cnc

دستگاه برش لیزر » مطالب آموزشی » نکات مهم دستگاه cnc

نکات مهم دستگاه cnc

توسط davood

دستگاه cnc

یکی از دستگاه های مهم و تاثیر گذار در صنعت را می توان دستگاه cnc دانست. این دستگاه به نوعی دستگاه مادر در صنایع مختلف است که کاربردهای فراوانی دارد. از همین نظر است که دستگاه cnc در صنایع مختلف به کار می رود. از این دستگاه هم در صنایع بزرگی مثل صنعت خودروسازی استفاده می شود و هم در صنایع کوچک و حتی کارگاهی! گستره بیش از حد کاربردهای این دستگاه است که باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها حول خدمات به صنایع مختلف با دستگاه cnc تشکیل شود. کاری نیست که با استفاده از دستگاه سی ان سی نتوان آن را به سرانجام رساند و تمامی کارهای برش و حکاکی با انواع مختلف این دستگاه قابل انجام است.

ناگفته نماند که دستگاه لیزر نیز نوعی دستگاه cnc به حساب می آید و بسیار از حکاکی ها و برش هایی که عموما با استفاده از دستگاه سی ان سی قابلیت اجرایی شدن ندارد، با استفاده از دستگاه لیزر کار می شود.

با توجه به اهمیت دستگاه cnc و کاربردهای فراوان این دستگاه، در این مطلب قصد داریم به نکاتی در مورد آن و استفاده از این دستگاه بپردازیم. استفاده از این نکات می تواند کمک فراوانی به شما کند تا کیفیت کار با دستگاه را بالاتر ببرید.

اهمیت کیفیت در دستگاه cnc

در استفاده از دستگاه cnc کیفیت حرف اول را می زند. شما باید بتوانید کیفیت کار خود را بالا ببرید تا از این طریق مشتریان بیشتری را به مجموعه خود سرازیر کنید. البته توجه داشته باشید که زیاد بودن مشتری آنقدرها هم نمی تواند نشانه ای از موفقیت باشد. اگر شما نتوانید مشتریان زیاد خود را مدیریت کنید و در کنار بالا بردن تعداد مشتری کیفیت خود را ارتقا یا حداقل حفظ کنید، قطعا بعد از مدتی در کار با دستگاه cnc به شکست می خورید.

دستگاه cnc

تعداد مشتریان معیار مناسبی برای خوب بودن در کار با دستگاه cnc نیست و این تعداد بالای مشتری می تواند حبابی باشد که خیلی زود نیست و نابود شود. شما باید سعی کنید در همه حالات کیفیت خود را در حد بالایی نگه دارید تا مشتریان خود را حفظ کنید. اگر بتوانید کیفیت خود را در حد بالایی نگه دارید، محصولاتی که با استفاده از دستگاه سی ان سی تولید کرده اید، خود برای شما تبلیغ می شوند و می توانید با استفاده از این تبلیغات ویروسی، مشتریان خود را افزایش داده و کسب و کار خود را گسترش دهید.

 

بیشتر بخوانید :عملکرد مزایای دستگاه سی ان سی 

 

در کار با دستگاه cnc ایمنی را فراموش نکنید

ایمنی حرف اول را در کار با دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی می زند. با توجه به اینکه دستگاه cnc یکی دستگاه صنعتی به حساب می آید نیاز به توجه در دقت و استفاده دارد. رعایت نکات ایمنی می تواند از بروز خطرات احتمالی پیشگیری کند. در واقع شما با یک دستگاه خطرناک طرف هستید که برخلاف ظاهر آرام خود منتظر فرصتی برای آسیب رساندن است. این دستگاه تنها کاری که رایانه به آن دستور داده است را انجام می دهد و تا زمانی که کلید استپ در نرم افزار و یا روی دستگاه زده نشده باشد، هر آنچه که طبق برنامه ریزی حرکتی بر سر راه آن باشد برش زده یا بار برداری می کند. پس اگر دست یا قسمتی از بدن شما در مقابل آن قرار گیرد بدون هیچ رحم و ترحمی آن را مورد اصابت قرا می دهد. همین موضوع ساده باعث شده تا دستگاه cnc یکی از خطرناک ترین دستگاه های کارگاهی محسوب شود.

البته نگران نباشید! مطالبی که در بالا مطرح شد تنها یک روی سکه از استفاده دستگاه cnc است. اگر نکات ایمنی را رعایت کنید، دستگاه سی ان سی یکی از بی آزارترین دستگاه هایی است که می توان با آن کار کرد. دقت کنید که حادثه یکبار و آن هم به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و به هیچ عنوان از قبل خبر نمی کند. به همین علت شما همواره باید در انتظار بروز یک حادثه باشید و خود را برای مقابله با آن آماده کنید.

نکته مهم و اولیه در مورد ایمنی دستگاه این است که اپراتور دستگاه باید همواره بالای دستگاه باشد تا در صورت بروز مشکل برای دستگاه خیلی زود دکمه توقف یا ایستادن را بزند و مشکل را برطرف کند. اگر در حین بروز حادثه اپراتور بالای دستگاه حضور نداشته باشد ممکن است یک اتفاق کوچک به فاجعه ای بزرگ بدل شود.

 

از مهمترین نکاتی که باید در مورد ایمنی دستگاه cnc مورد توجه قرار گیرد این است که از ورود افراد متفرقه به محیط کارگاه جلوگیری شود. در واقع افراد متفرقه از اهمیت این دستگاه مطلع نیستند و به همین علت با آن به سادگی برخورد می کنند. بیشتر خطراتی که در مواجهه با دستگاه سی ان سی ایجاد می شود به علت ورود این افراد به محیط صنعتی است که از خطرات آن هیچ اطلاعاتی در دست نیست. از کودک چند ساله گرفته تا پیرمرد ۷۰ ساله ممکن است بتا سهل انگاری در ارتباط با دستگاه برای خود و اپراتور ایجاد خطر کند.

اهمیت ابزار دستگاه cnc

یکی از تفاوت های انواع مختلف دستگاه cnc با دستگاه لیزر این است که لیزر با اشعه کار می کند و نیاز به اطلاعات زیادی در مورد این اشعه برای اپراتور وجود ندارد؛ این در حالی است که در دستگاه سی ان سی از ابزار آلات استفاده می شود و اهمیت ابزار شناسی برای اپراتور بسیار مهم است.

اپراتور باید یک ابزار شناس حرفه ای باشد و بداند که دقیقا چه ابزاری برای استفاده بر روی این متریال مورد نیاز است. در صورتی که این اطلاعات در مورد ابزار دستگاه cnc وجود نداشته باشد قطعا مشکلاتی به وجود می آید. این مشکلات می تواند در این زمینه باشد که هم برای دستگاه مشکل ایجاد شود و هم کیفیت کار پایین بیاید.

در صورتی که اطلاعات خوبی از ابزار و نحوه استفاده از آن در دست نباشد، قطعا کیفیت کار افت می کند. در واقع ممکن است استفاده نادرست از یک ابزار برای حکاکی، کیفیت حرکت اسپیندل را به شدت کاهش دهد و به همین علت مشکلاتی را برای کار ایجاد کند. علاوه بر این اگر برای مثال از ابزار که ویژه چوب است برای حکاکی یا حتی برش چوب استفاده شود، ممکن است به ابزار دستگاه cnc آسیب های جدی وارد شود و هزینه هایی را به مجموعه تحمیل کند.

اپراتور دستگاه cnc

در تمامی آنچه که در بالا توضیح داده شد، نقش و اهمیت اپراتور بیش از هر چیزی به چشم می خورد. در واقع این اپراتور است که می تواند بر تمامی موارد بالا تاثیر بگذارد و به همین علت اهمیت انتخاب اپراتور دستگاه cnc بسیار مهم و حائز اهمیت است. اپراتور حرفه ای می تواند به یک مجموئعه کمک کند تا دچار مشکلات نشود و برعکس اپراتور ناوارد می تواند مشکلات جدیدی را به مجموعه تحمیل کند.

یک اپراتور حرفه ای در درجه اول باید با دستگاه cnc کار کرده باشد. تجربه در استفاده از این دستگاه بسیار مهم است. اپراتور ی که تجربه کار با دستگاه سی ان سی را در کارنامه خود داشته باشد به سادگی می تواند با هر دستگاهی کار کند و حتما نباید مدل دستگاه ها یکسان باشد. یک اپراتور حرفه ای خیلی سریع با روال کار با دستگاه cnc شما آشنا شده و بعد از یک آموزش کوتاه، آماده به کار خواهد بود.

نکته بعدی که اپراتور دستگاه cnc باید به آن اشراف کامل داشته باشد، کار با نرم افزار دستگاه است. کار با این نرم افزار و دانستن تمامی موارد این نرم افزار می تواند به سرعت و کیفیت اپراتور کمک کند. در واقع نکاتی در این نرم افزار ها هست که در صورت اطلاع از آن ها کار با دستگاه cnc بسیار ساده تر خواهد شد. البته نرم افزار های مختلفی وجود دارد اما اگر یک اپراتور حرفه ای باشد به سادگی می تواند از پس آن بر بیاید.

دستگاه cnc

اگر اپراتور شما موارد فنی دستگاه را نیز بداند و بتواند خود تعمیرکار دستگاه باشدف یک مزیت فوق العاده برای مجموعه به حساب می آید. اپراتوری که بتواند دستگاه سی ان سی را تعمیر کند، از هزینه های مجموعه کم کرده و در مواقع حساس به کمک مجموعه می آید. همانطور که می دانید در زمان های پیک کار ممکن است دستگاه خراب شود و اگر اپراتور بتواند خود اتز پس تعمیر آن بربیاید، مشکلات زیادی از مجموعه برطرف خواهد شد.

از نکات تکمیلی که اپراتور دستگاه cnc باید از آن مطلع باشد، اطلاع از نرم افزارهای مختلف طراحی و نقشه کشی است. در صورتی که اپراتور دستگاه از نحوه کارکرد این نرم افزار ها مطلع باشد، خود می تواند بسیاری از مشکلاتی که در طراحی ها وجود دارد را برطرف کرده و دیگر نیاز به برگشت طرح نباشد. نرم افزار های مختلفی برای این منظور هستند که از جمله آن ها می توان به کتیا ، سالید ورک ، اتوکد و کورل اشاره کرد.

ابزارشناسی نیز یکی از ملزوماتی است که دستگاه سی ان سی از اپراتور خود انتظار دارد! در واقع شما باید توجه داشته باشید که اگر اپراتور توجه کافی به دستگاه cnc و به ویژه ابزارهای آن ندارد می تواند مشکلاتی را برای مجموعه شما ایجاد کند. سعی کنید اگر اپراتوری که انتخاب کردیه اید در این زمینه ها اطلاعات کافی ندارد، در زمان هایی که سفارشی برای کار ندارید، به اپراتور فرصت مطالعه و تحقیق بدهید تا اطلاعات خود را بالاتر بیاورد.

 

دریافت لیست قیمت و جدول فروش اقساط محصولات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *