دستگاه برش لیزر » مطالب آموزشی » عملکرد مزایای دستگاه سی ان سی

عملکرد مزایای دستگاه سی ان سی

دستگاه برش لیزر » مطالب آموزشی » عملکرد مزایای دستگاه سی ان سی

عملکرد مزایای دستگاه سی ان سی

توسط davood

معرفی دستگاه سی ان سی

اگر پانزده یا بیست سال پیش سوالی در مورد دستگاه سی ان سی می شد ، شاید خیلی کم حتی در میان صنعتگران و آشنایان به حوزه ی مسائل فنی این دستگاه ها کسی می توانست پاسخی کامل و قابل قبول به مشتریان عرضه کند. چرا که در آن زمان انواع ماشین آلات کوچک و بزرگ فعال در کارگاه ها و کارخانجات مختلف ، شامل ماشین آلات مکانیکی و یا نیمه اتوماتیک بودند.


امور تراش و براده برداری سطحی تا جای ممکن توسط دستگاه های فرز انجام می گرفت و این ماشین آلات نیز به ویژه آنهایی که ساخته کشورهایی همچون آلمان بودند، می توانستند نیازها و مطالبات مختلف صنعتگران و اهالی حوزه ی فنی را پاسخگو باشند.


از طرف دیگر، تنوع و تفاوت انواع رشته ها و حوزه های فعالیت های صنعتی چنان گسترده شده که بخشی از نیازها می بایست توسط دستگاه های پیشرفته تر و کارآمدتری انجام گردند.

مزیت دستگاه cnc

متریال غیر فلزی و دستگاه سی ان سی

یکی از بارز ترین مصداق های این ادعا، کار بر روی متریال های غیر فلزی برای مقاصد گوناگونی از جمله تبلیغات، مدل سازی و ساخت نمونه های کوچک از قطعات یا تجهیزات بزرگ به عنوان ماکت سازی و حتی موضوعاتی از جمله برش پارچه و … است.
در تمامی این موارد، استفاده از مواد غیرفلزی چنان فراگیر شده که دیگر صنایع فلزی مانند گذشته به عنوان بخش اصلی صنعت و فعالیت های فنی شناخته نمی شوند.
به دنبال همین تغییرات و تنوع به وجود آمده طی سال های اخیر، سوال اینجاست که آیا همان ماشین آلات و دستگاه های فرز یا برش کاری و حکاکی کلاسیک که مکانیکی یا اتوماتیکی بودند می توانند جوابگوی این حجم گسترش و تغییرات باشند یا خیر؟
پاسخ این سوال در توسعه و استقبال از دستگاه سی ان سی نهفته است. در واقع این دستگاه ها توانسته اند نقاط ضعف آن ماشین آلات قدیمی برای نیازها و حوزه های کاری جدید را جبران کنند. چرا که مزیت ها و قابلیت های این نوع از ماشین آلات مدرن، چنان تغییراتی کرده که برای چالش ها و تولیدات جدید نیز می تواند کارآمد و به خوبی مفید باشد.

مزیت دستگاه سی ان سی

یکی از مهم ترین این مزیت ها، همان گونه که اشاره شد، توانایی کار بر روی متریال های مختلف غیر فلزی است. در واقع این توانایی چنان پر منفعت و مورد استقبال بوده که امروزه در بسیاری از شاخه های صنایع غیر فلزی حتی کار بر روی سنگ و شیشه نیز از دستگاه cnc استفاده می شود.
به عنوان یادآوری، کمک به ساخت ماکت های کوچک غیر فلزی از ساختارها و قطعات بزرگ و پیچیده، یکی از مهم ترین کاربردهای دستگاه cnc به شمار می رود. چرا که به این ترتیب می توان از هزینه ها و خسارات احتمالی ناشی از ساخت نمونه ی اصلی، تا حد زیادی جلوگیری کرد.
یکی دیگر از مزایا، سرعت عمل نسبتا مطلوب دستگاه cnc در انجام عملیات محوله است. با توجه به مکانیزم پیچیده و خودکار، این ماشین آلات می توانند عملیات های نسبتا خاص و گوناگونی را در مدت زمان قابل قبولی بر روی قطعه یا تجهیز مورد نظر پیاده سازی کنند.
در واقع مزیت سرعت برای تولیدکنندگان و صنعتگران از آن جهت مهم است که می توانند در مدت زمان واحد، تناژ یا تیراژ تولیدی خود را افزایش داده و در نتیجه ظرفیت تولیدی خود را ارتقا دهند. همچنین سرعت بالا می تواند در کاهش هزینه هایی از جمله میزان ساعت-نفر و برخی از هزینه های ثابت تابع زمان از جمله انرژی، تا حد زیادی منجر صرفه جویی شود.

عملکرد دستگاه cnc
یکی دیگر از قابلیت های مهم دستگاه سی ان سی ، دقت بالای آنهاست. در واقع یکی از اصلی ترین و قابل اتکا ترین موضوعات مورد توجه کاربران و کارفرمایان در مورد قطعات و سطوحی که نیاز به تراش یا برش و تغییر شکل دارند، حساسیت و دقت بالای مورد نیاز برای پیاده سازی طرح از پیش تعیین شده است. در نتیجه نمی توان انتظار داشت که ماشین آلات مکانیکی بتوانند تلرانس ها و حساسیت ها و همچنین تنوع طرح و نقش های لازم را پیاده سازند. از طرف دیگر، دقت کار این دستگاه ها باعث می شود هزینه ها و زمان ناشی از دوباره کاری و رفع ایرادات برای سفارشات و عملیات های پیچیده نیز تا حد زیادی کاهش یابد. از سوی دیگر، دقت بالای دستگاه cnc موجب می شود تا اختیار کارفرما و صاحب دستگاه برای پذیرش سفارشات حساس و ظریف بالاتر رفته و نگرانی و استرس کمتری بابت این موضوع داشته باشد.
از جمله دیگر قابلیت منحصر به فرد دستگاه cnc ، توانایی کنترل عمیات است. در مجموع، مورد کنترل را می توان یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین موارد پیشرفت دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی دانست. چرا که این دستگاه ها با برخورداری از سیستم های دیجیتالی، توانسته اند به خوبی از قابلیت کنترل عملیات نیز برخوردار گردند.
این موضوع علاوه بر انجام کار بی نقص بر روی قطعه، ضریب ایمنی دستگاه را نیز بالا برده و می تواند از وقوع بسیاری از حوادث جلوگیری کند.

 

دریافت لیست قیمت و جدول فروش اقساط محصولات

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *